• Interessante derby voor de zondagselectie

11 dec 2019
  • Zondagmiddag vanaf 14:00 gaat Westlandia de strijd aan met het belofteteam van ADO Den Haag. De heer Wiersma is door de bond aangesteld om, samen met zijn assistenten, alles in goede banen te leiden.

Jong ADO Den Haag is deze zomer ingestroomd in de piramide van het standaardvoetbal om jonge talenten de nodige ervaring op te laten doen. Daarmee moet de overstap naar het 1e team makkelijker gaan verlopen. Oud-Westlandiaan Killian van Mil is één van de spelers  in dat opleidingsteam. Ook bijv. Bram Wennekers (ex Lyra) en topscorer Lance Duijvestijn (ex VELO) maken deel uit van de groep van trainer Virgilio Teixeira.
    Ajax, AZ en PSV hebben al laten zien dat het zeer de moeite waard is om een belofteteam op een goed niveau te hebben. Menig sterkhouder van het huidige AZ heeft zelfs de nodige vlieguren gemaakt in Jong AZ, het kampioensteam van de 2e divisie in seizoen 2016-2017.

Als de stand in de 3e divisie de afspiegeling is van de kracht van de teams, kan dit wel eens de eerste en laatste keer zijn dat beide teams een competitiewedstrijd tegen elkaar spelen
    In Den Haag weten ze al vanaf de zomer dat ze in ieder geval bij de eerste 4 in deze 3e divisie moeten eindigen om kans op promotie te maken. De bond heeft voor de belofteteams in de 2e en 3e divisie complexe regelgeving bedacht. Voorlopig hoeft men zich daar niet druk over te maken, want de achterstand van Jong ADO op de 4 plaats is nu 8 punten.

Volgend seizoen is er geen plaats meer voor de belofteteams van de BVO's in de 3e divisie.
    Als de bondsraad deze maand instemt met voorstellen over de voetbalpiramide en de competitiestructuur voor het jeugdvoetbal, zal er een nieuwe competitie voor spelers onder 21 worden gestart. De verdere opleiding van jeugdspelers van de BVO's, niet uitkomend in de 1e en 2e divisie,  maar ook van de amateurclubs die aan bepaalde voorwaarde voldoen, kan dan via die nieuwe competitie. Dit kan ook voor Westlandia zeker interessant worden.
    Dit zal na de feestdagen verder zijn beslag gaan krijgen.

De mannen van trainer Marcel Koning zullen eerst komende zondag aan de bak moeten.
    In Dongen liet zijn elftal zien dat het voetballend goed in elkaar stak. Helaas ontbrak het aan scherpte en geluk voor de goal. Dongen profiteerde uit de spaarzame kansen optimaal. Dat de 3-0 nederlaag geflatteerd was, blijkt wel uit een stukje in de Brabantse media:  Zondagmiddag was voor de thuisclub Sprookjespark De Efteling verplaatst van Kaatsheuvel naar sportpark De Biezen.......
    De uitslagen op de andere velden waren ook niet in het voordeel van Westlandia, waardoor het nu  razend spannend is voor een betere plaats in het rechterrijtje.
    Nr.  8 UNA 18 punten) heeft maar 6 punten meer dan nr. 17 Hoogland. Westlandia staat met 16 punten op de 10e plaats.

Diverse leden van de selectie zoals bijv. Patrikc Batist (foto) hebben een verleden in de opleiding van ADO Den Haag. Voor hen wordt het zeker een speciaal duel.

Met de steun van veel groen-witten supporters hoopt Westlandia het kalenderjaar 2019 en deze derby met een mooie overwinning af te sluiten.

Pupillen van de week Jens Toussaint en Benjamin Zuijiderwijk uit de JO 10-3
    Balsponsor: De Ruiter & Kester Accountants B.V.

Eerst volgende wedstrijd na de winterstop is op dinsdag 7 januari 2020 om 20:00 uur in en tegen 2e divisionist Katwijk