• Kan Westlandia goede start in 2020 doortrekken tegen VV Kagia?

22 jan 2020
  • Komende zaterdag start Westlandia de 2e helft van de competitie in 2B.
    In speelronde 13 is VV Kagia te gast op de Hoge Bomen. Deze thuiswedstrijd staat onder leiding van de heer Wolf en vangt aan om 14:45 uur.

De voetbalvereniging Kagia uit Lisserbroek is hard op weg naar de 90e verjaardag. Ondanks deze respectabele leeftijd is er in de archieven geen duel tussen het 1e team en het 10 jaar oudere Westlandia gevonden. Natuurlijk heeft het er ook mee te maken dat Kagia een echte zaterdagvereniging is en Westlandia pas sinds augustus 2006 op die speeldag in het standaardvoetbal actief is.

Kagia werd vorig jaar met 18 punten voorsprong afgetekend kampioen in de 3e klasse B, maar dan wel in district west 1. Met indrukwekkende cijfers na 26 wedstrijden (68 punten en een doelsaldo van 91-27), kwamen zij terecht in de 2e klasse van West 2.
    Daar wordt men geconfronteerd met een andere werkelijkheid, want men staat nu 12e (p/D-plek) met slechts 11 punten. De achterhoede is op één goal na, al net zo veel gepasseerd als in het hele vorige seizoen.
    Opvallend is dat Kagia pas op de laatste speeldag van 2019 het eerste punt in een thuiswedstrijd wist te pakken, Dat was wel een knappe 0-0 tegen koploper DSO
    De 5-2 winst bij HVC'10 was ook een flinke verrassing, maar natuurlijk ook een goede waarschuwing voor de mannen van trainer Sieme Zijm.

Westlandia heeft slechtere herinneringen aan de vorige speelronde. Op de Hoge Bomen was er een vrij kansloze nederlaag tegen UVS (1-4)..
    Ook op het eigen veld wil het nog niet vlotten. Met alleen winst tegen Soccer Boys en een puntendeling tegen SVC'08 werden pas 4 punten voor eigen aanhang behaald.

In de voorbereiding op de start van de competitie waren er 2 nuttige oefenwedstrijden op eigen veld.
    Tegen een goed voetballende 1e klasser Spartaan'20, waren we uiterst effectief. De 6-3 winst stond echter niet in verhouding tot de krachtsverschillen op het veld.
    Afgelopen dinsdag streden de mannen van Sieme Zijm tegen Rozenburg. Dit team staat met 17 punten, door een slechter doelsaldo, niet 5e maar 8e in 2D. Het werd een duel met veel strijd. Na een 2-3 ruststand, werd er uiteindelijk weer met 6-3 gewonnen.

Onze 6e goal tegen Spartaan'20 was de 50e van dit seizoen en de 1.300e vanaf de start in augustus 2006.
    Stefan Bron (foto) bracht met 5 goals tegen Spartaan'20 en 2 doelpunten tegen Rozenburg zijn totaal in zaterdag 1 op 63. Hij passeerde daarmee befaamde goalgetters Hans v.d. Kruk en Brendan v.d. Berg (62) op de lijst van topscorers.  Alleen Joost van Schie (72) en Erik van Vliet (77) hebben vaker gescoord in zaterdag 1.

Zowel Westlandia als Kagia presteren in uitwedstrijden beter dan op het eigen veld. De groen-witten hebben echter in 2 oefenwedstrijden in 2020 op de Hoge Bomen laten zien dat er veel mogelijk is. Zaterdag rond 16:30 uur zullen we weten wat het allemaal waard was.

Het 2e team van Westlandia heeft het nog steeds lastig in de res. 1e klasse.
    Zaterdagmiddag wacht om 12:15 uur nr. 13 RCL. De mannen van Hans v.d. Kruk en Rob Klop staan op plaats 10 en kunnen bij winst een voorsprong van 8 punten  nemen op de club uit Leiderdorp.