• Westlandia za1 kan het Valken’68 maar één helft moeilijk maken.

9 mrt 2020
  • Vol goede moed begon Westlandia za1 aan de wedstrijd tegen Valken’68, de bijna zekere winnaar van de tweede periodetitel. Uit in Valkenburg werd het 1 – 0 in een van beide kanten matige wedstrijd.

De mannen van Sieme Zijm en Ruud Bijl hadden goede oefenwedstrijden in de benen: 3 – 1 winst tegen Lyra en een eervolle 3 – 4 tegen Westlandia zo1.

Valken’68 had in de tweede periode de maximale score van 24 punten uit 8 wedstrijden behaald. Westlandia za1 wist dat het de mouwen op moest stropen.

De wedstrijd stond onder de leiding van Abdel Afalah.

Valken’68 startte aanvallend. Sammy Zandbergen kon in de tweede minuut al alleen op avontuur, maar zijn schot trof geen doel. Vince van Hagen en Stefan Bron kwamen eendrachtig tot een goede aanval, maar ook tot een matige afronding. Miquel van Dijk had een goede actie op rechts, zette voor op Stefan Bron, maar die kwam niet tot een schot.

De gevaarlijkste Valk Marc Langeveld veroverde de bal in de verdediging van de thuisclub. Hij bediende Peter de Best op maat. Die kon vogelvrij op Jari Duijvestijn afgaan, maar wist het net niet te vinden.

Na een half uur ging Vince van Hagen op avontuur richting het doel van Valken’68. Op de rand van het strafschopgebied stoomde hij niet in volle vaart door, maar maakte een kapbeweging en ging neer. Sander vd Gugten verdedigde onreglementair in de ogen van scheidsrechter Abdalah, gaf geel aan vd Gugten en een vrije trap aan Westlandia op een mooie plek in de halve cirkel tegen het strafschopgebied. Tim vd Voort heeft inmiddels flink wat ervaring in het doeltreffend afronden van dit soort kansen. Hij krulde de bal mooi over  de muur van Valken.1 – 0.

Snel daarna schoot Vince van Hagen na een goede aanval op doel. Deze keer stopte keeper Ruben vd Does de bal.

Na een overtreding op Nick Ruigrok legde de scheidsrechter de bal weer net buiten het strafschopgebied van Valken ’68 op een plek voor een linkspoot. Die stond ook bij de bal in de persoon van Marvin Vollebregt, maar rechtspoot Tim vd Voort schoot. Nu ging de bal hoog over.

Vlak voor het einde van de eerste helft kreeg Valken’68 drie grote kansen na een goed genomen corner. Jari Duijvestijn verrichtte met veel kunst- en vliegwerk memorabele reddingen.

Bij het laatste fluitsignaal van de eerste helft speelde de scheidsrechter (‘per ongeluk’, zei hij later) een hoofdrol. Jari Duijvestijn was net ver zijn doel uitgelopen om de bal hard en ver weg te rossen. Dat ver viel tegen want de bal kwam rond de middellijn in de voeten van aanvoerder Marc Langeveld. Die wilde net gaan aanleggen voor een schot in een leeg doel, toen de scheidsrechter voor de rust floot.

In de tweede helft gingen de Valken vol goede moed op zoek naar doelpunten. Dat lukte snel. Bij een actie net over de middellijn verloor Miquel van Dijk door een overtreding de bal. Miquel bleef liggen, maar de aanval liep door. De bal werd niet buiten de lijn gespeeld. Christian Guijt bracht de 1 – 1 op het scorebord.  Niet veel later zette Peter de Best zijn ploeg op voorsprong.1 – 2.

Valken’68 had het gevoel van onoverwinnelijkheid weer terug.

Na een kleine uur leverde een goed actie over rechts bij Westlandia een corner op. Uit de corner kreeg Nick Ruigrok de bal precies op maat op de wreef. De keeper bokste de bal met een katachtige reactie uit het doel.

Enkele minuten later pakte dezelfde keeper een ongelukkige terugspeelbal in de handen. Dat leverde een indirecte vrije trap op in het strafschopgebied. Na een tikje terug knalde Tim vd Voort de bal op de winkelhaak. Zie het muurtje op de foto.

Met nog 10 minuten te spelen besliste Jaco vd Bent de wedstrijd. Hij zorgde voor de eindstand van 1 – 3. Valken’68 haalde de tweede periodetitel binnen met 9 overwinningen op rij. Een prima prestatie. Westlandia za1 had de voorsprong bij de rust niet kunnen vasthouden. In de tweede helft maakte de ploeg uit Valkenburg korte metten op De Hoge Bomen.

Westlandia za1 – Valken’68

Rust: 1 – 0

Eind: 1 – 3

Westlandia za2 – Valken’68 2

Eind: 5 – 3

Het tweede team behaalde een belangrijke overwinning om weg te komen van de onderkant van de ranglijst. Bij rust was het 1 – 1. In de tweede helft ging het score verloop van 1 – 2 en 2 – 3 naar 5 – 3.

De doelpuntenmakers waren Remy de Bliek, Roy Duijvestijn,  Merveille Lutumba en Danny de Wit(2x).

JvdM