• Westlandia za1 schuift langzaam omhoog op de ranglijst.

10 feb 2020
  • Afgelopen zaterdag ontving Westlandia za1 de ‘Leiderdorpse Racing’, oftewel RCL op De Hoge Bomen. In de opstelling van de thuisploeg ontbrak Stef Geertsema. Rick van Rijn stond weer op zijn eigen stekkie rechts achterin en na een blessure stond Vince van Hagen in de basis.

Vanaf het allereerste fluitsignaal togen de mannen van Sieme Zijm en Ruud Bijl ten aanval. Dat leverde een behoorlijk aantal, welgeteld 13 doelpogingen en enkele niet te missen kansen op. Het rendement: 1 doelpunt. Het kon slechter. Beide ploegen gingen rusten met een 1 – 0 op het scorebord.

Enkele van de kansen:

Minuut 4: Miquel van Dijk veroverde de bal en speelde Stefan Bron goed in de diepte aan. De laatste schoot te zacht in.

Minuut 5: Tim vd Voort slingerde de bal hoog voor het doel. Miquel van Dijk kopte deze moeilijke kans naast.

Minuut 13: Nick Ruigrok kreeg de bal via een kaats van Stefan Bron. Nick maaide finaal over de bal heen.

Minuut 17: Andrew Bontje, de keeper van RCL tikte een kopbal van Stefan Bron van de doellijn.

Minuut 19: Tim vd Voort schoot een voorzet van Shane Bruinen naast het doel.

Minuut 23: Inmiddels bij de tiende kans was het eindelijk wel raak. De aanval werd opgezet door een op links oprukkende Shane Bruinen. Hij zag Nick Ruigrok diep gaan richting achterlijn. Nick kreeg de bal aangespeeld en ging parallel aan de achterlijn richting doel. Daar dook Stefan Bron (foto) op, die precies op tijd en op maat aangespeeld werd. Dat betekende de langverwachte 1 – 0.

Minuut 43: Miquel van Dijk had de 2 – 0 op de schoen. Hij kon ongehinderd op het RCL doel af. Het lukte hem echter niet om dit buitenkansje te  benutten.

De ploeg uit Leiderdorp kreeg ook kansen, maar Jari en de verdediging gaf weinig kansen weg.

De gasten uit Leiderdorp kwamen het beste uit de kleedkamer. De verdediging van Westlandia moest aan de bak, maar kon niet verhinderen dat RCL op 1 – 1 kwam door Thom Wijnalda. Hij mocht doorgaan van scheidsrechter Franklin Berg ondanks een vlagsignaal vanaf de zijlijn. Niet lang daarna kreeg RCL nog 2 goede kansen. Roy Weenink en Kai Vijlbrief kregen de bal niet voorbij Jari Duijvestijn.

Westlandia kreeg daarna meer vat op de wedstrijd. Een mooie voorzet van Vince van Hagen schampte de kuif van Tim vd Voort. Zijn moment van roem kwam enkele minuten later. Met de bal aan de voet ging hij richting het doel. Net buiten het strafschopgebied werd hij neergehaald. Dat betekende een directe vrije trap op een mooie plek. Een week eerder in de wedstrijd tegen Te Werve had hij wat ervaring opgedaan in het nemen van dat soort vrije trappen. Je zag dat het bijna niet verkeerd kon gaan. Over de muur ging de bal verwoestend hard in de touwen. 2 – 1.

Niet veel later legde Stefan Bron de bal af op Tim vd Voort. Keeper Andrew Bontje stopte dat schot bekwaam. Maar er kwam niet veel later alsnog een Westlands doelpunt.

Nick Ruigrok dribbelde het strafschopgebied in en werd naar de grond  geduwd.

Nadat scheidsrechter naar de stip had gewezen voor een penalty, schoot Tim vd Voort zonder pardon de 3 – 1 binnen.

Thompson Brobbey-Awuah, Floris Groot en Boy de Soomer kwamen in het veld voor Miquel van Dijk, Vince van Hagen en Danny van Voskuilen.

Thompson liet enkele leuke acties zien en Floris was ongelukkig toen hij in het strafschopgebied van dichtbij de bal tegen de arm kreeg. Scheidsrechter Franklin Berg zag er geen penalty in.

Zo behaalde Westlandia za1 een verdiende overwinning en is opgeschoven naar de zesde plaats in de stand van de tweede klasse B.

Westlandia za1 – RCL

Rust: 1 – 0

Eind: 3 – 1

Westlandia za2 – ARC za2

Eind: 0 – 2

Tegen koploper ARC speelde Westlandia za2 een goede wedstrijd. De ploeg uit Alphen a/d Rijn bleek echter te sterk.

JvdM