• Westlandia zo. treft Unitas

23 sep 2021
  • Komende zondag is Unitas uit Gorinchem te gast op de Hoge Bomen. Vanaf 14:00 uur is het aan de heer Vries om de wedstrijd in goede banen te leiden.

Als de archieven kloppen is het ruim 41 jaar geleden dat Unitas voor een competitiewedstrijd bij ons op bezoek was. Door 1 goal gingen zij toen met de punten huiswaarts. Eerder in seizoen 1979-1980 in 1B verloren we ook (3-2) in Gorinchem. Bekende Westlandianen uit die tijd, Erik Veenman en Kees Bentvelzen, scoorden in die wedstrijd. Van trainer Cees Zoetemelk kregen in de wedstrijden tegen Unitas ook o.a. oud coryfeeën Paul Sosef, George van Holstein, Jan Zeestraten, Ted Scholten, Aad van Marrewijk en Frans Vollebregt speeltijd.

8 jaar later kwam Unitas voor voor het laatst op bezoek bij Westlandia. Ondanks dat trainer Wolter Bos voor de bekerwedstrijd kon beschikken over spelers als  Richard van Schie, Jos v.d. Meijs, Theo Verbeek, Ronald Visser, Jacco v.d. Zalm, Wil Kouwenhoven, Leo Schelvis, Gerard van Holsteijn, Aad van Dijk, Charlie Vijverberg, Roy Wasmus en Richard Grootscholten verloren we met 2-0. Toeval of niet maar veel van deze spelers zijn ook na hun actieve voetbalcarrière betrokken geweest/gebleven bij de verdere ontwikkeling van onze club.

Unitas promoveerde in 2020 naar de 3e divisie, maar door de dubbele lockdown kwamen we nog niet tegenover elkaar op het veld te staan .
    De start van dit seizoen viel voor hen direct al in het water, want het veld bij Hercules was onbespeelbaar. De wedstrijd bij Blauw-Geel ging verloren. Op het eigen sportpark werden in 3 wedstrijden 7 punten behaald. De overwinning op OSS'20 staat echter nog ter discussie. Volgens de media stond één van de invallers niet op het wedstrijdformulier. Het is aan de bond om daarover een uitspraak te doen.
    Ondanks die administratieve fout was het wel knap dat Unitas kampioenskandidaat OSS'20 met 4-2 wist te verslaan. Dat succes was mede te danken aan drie sterkhouders in de voorhoede (Jeremy van Uunen, Jerel Hak en Everon Pisas).
    Afgelopen woensdag won Unitas in de TOTO -KNVB beker van Ter Leede (1-0 door diezelfde Jerel Hak)

Westlandia speelde woensdagavond ook voor die beker bij Hoogland. De zware klus werd goed afgesloten (1-0 Can MemiÅŸoÄŸlu foto).

Voor trainer Cesco Agterberg en zijn staf nu de dankbare taak om de selectie weer fris te krijgen voor de wedstrijd van zondag. Zou mooi zijn als we op de Hoge Bomen de ongeslagen thuisstatus weten te behouden.

------
    Westlandia O21, de kweekvijver voor het vlaggenschip , speelt zaterdagmiddag vanaf 12:30 thuis tegen FC Dordrecht. Beide teams staan na 3 wedstrijden met 7 punten gedeeld 3e in de 4e divisie. Dat was mede te danken aan Dinand Kuhn, want onze aanvaller scoorde afgelopen zaterdag 3x tegen de beloftes van De Dijk.